24. juni 2013

HVORFOR ST.HANS A´?

Jeg har egentlig ikke tenkt så nøye på hvorfor vi feirer St.Hans og måten vi gjør det på før nå, jeg. Helt utrolig at jeg måtte bli nesten 40 år før det slo meg at jeg ikke visste det, gitt..! 

Frem med Google, Wikipedia og andre informasjonskilder:

Hvorfor heter det St. Hans?
"Sankthans , Sankt Hans, Jonsok eller Midtsommer er en kirkelig høytid til minne om døperen Johannes’ fødsel. Dagen feires den 24.juni og er oppkalt etter døperen Johannes’ danske helgennavn St.Hans. Dagen var helligdag inntil 1770 da den ble avskaffet ved festdagsreduksjonen. Dagen kan i Norge også kalles Jonsvaka som er norrønt og betyr ”våkenatt for Jon”. Sankthansaften feires 23. juni, kvelden før høytidsdagen, på samme måte som for eksempel jul-, påske-, og pinseaften."


Sankthansbål
"Sankthansfeiringen er knyttet til gamle før-kristne midtsommertradisjoner som har blitt markert på ulikt vis over hele Nord-Europa, oftere som en folkelig fest enn en kristen høytid. I Norge feires særlig sankthansaften som en sommerfest 23. juni mange steder, med store sankthansbål hvis været tillater det. Skikken med å brenne svære bål, særlig langs kysten, var opprinnelig en hedensk skikk. Før i tiden var det vanlig å tro at åker og eng som ble lyst opp av santkthansbålet ville bli ekstra fruktbare, og man trodde også at bålet ville beskytte mot onde makter.
Ilden skulle også holde heksene borte. Ifølge folketroen var heksene spesielt aktive midtsommernatt. De kunne for eksempel være ute for å samle ingredienser til sine trolldomsaktiviteter, eller de kunne være på vei til heksemøte på Blokksberg (en fjelltopp i Tyskland)."
Søt og romantisk St.Hans-skikk: Plukk blomster og drøm søtt…
"Ifølge gammel overtro kan jentene plukke syv ulike sorter blomster på St. Hansaften, legge dem under hodeputen sin når hun skal sove, og i drømmene sine den natten skal hun se sin fremtidige ektemann. Verdt å prøve jenter!"
Opplysningene ovenfor er sakset fra Mestergrønn sine nettsider, mestergronn.no
Vår St.Hans feiring bestod av koselig innendørs grillmiddag sammen med søsteren med familie da vi anså været for så usikkert at vi ikke ville legge ut på noen bålfeiring noe sted. Ikke vet jeg helt hvor de tenner noen bål helt i nærheten heller..? Vel, vi koste oss inne i alle fall - og for å være helt ærlig, så tror jeg ikke ungene ante så mye om at det var St.Hans en gang..! :-) Kanskje vi gjør mer ut av det til neste år? 

Nå har vi nedtelling til feriestart for familien (les: fri for meg) fra helga av, - da blir det hytteliv i to hele uker - gleder meg! :-)


Ivrig såpeboblegutt på hytta juli 2012

Da får vi håpe dette enkle mantra kan gjøre susen før årets hytteferie:

"Sol, sol, kom til meg - 
regn, regn, gå din vei!"





Follow on Bloglovin

1 kommentar :

  1. Husk at de blomstene må plukkes ved midnatt. Og at man må være naken. :-)
    Kan for såvidt ikke garantere at det funker for det...

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...