20. juni 2013

VIL DU HILSE PÅ CÆSAR?

Og nei, jeg snakker ikke om hotel Cæsar, men snarere vår egen stjerne, katten Cæsar. 

Cæsar - alltid litt på vakt...
Vi bor som nevnt på gården jeg har vokst opp på. Og inntil for 7 år siden var det full aktivitet i fjøset her med mjølkekuer, kalver og ungdyr. Og med tilhørende katter i låven - ikke alle våre, og det må nok sies at det slett ikke alltid var planlagte kattungekull som kom til verden... Katter som vokser opp med relativt lite håndtering, annen enn ved mating, blir relativt sky og ville av seg. Vel altså, tilbake til Cæsar. I ett av disse mindre planlagte kattungekullene ble han født. Han var den "uheldige" kattungen som var akkkurat for sen til å gjemme seg når vi en dag var på kattejakt... Og dermed ble hans skjebne å flytte inn til Atle og meg. Det kan jo diskuteres om det var en bedre eller verre skjebne enn å bo ute i låven. Vi var ikke helt enige om denne ideen i starten, kan du si..! Det ble noen dager i starten da vi ble spyttet og frest på mer enn noe annet, og den lille karen ikke visste hvor langt oppi hjørnet i vindfanget han fikk trykket seg. Etter mye godsnakk og ikke minst bestikkelser med makrell i tomat, så lot Cæsar seg overbevise om at vi var relativt ufarlige, og hjemmet kunne tas nærmere i øyesyn. Han fant seg ofte litt spesielle soveplasser, se bildene nedenfor. Fuglebrettet utenfor kjøkkenvinduet eller vasken på badet var helt glimrende hvilesteder i hans øyne. 


Cæsar beæret oss med å være vår samboer en lang stund, men han satte grensen ved ombygging av hjemmet og ikke minst innførselen av liten bylt med høye lyder, les:baby Henrik kom i hus. Da flyttet han enkelt og greit tvers over trammen og inn til mine foreldre der det ikke bodde noen høylytte barn på fast basis, i alle fall. Riktignok måtte han i større grad forholde seg til hunden Tussi, men de har en stilltiende avtale om at jaging foregår utendørs ser det ut til. Innendørs er det stort sett i alle fall våpenhvile. 

Det er fascinerende å se hvordan han til tross for at han nå er passert 8 år, fortsatt har mye av villkatten i seg. Kroppspråket ved overraskende lyder eller bevegelser viser at han er veldig på vakt fortsatt. Til tross for at han kan ligge rolig og sove i sofaen, farer han opp på en brøkdel av et sekund hvis han skvetter. Han er ikke spesielt glad i endringer i miljø og høye lyder. Så fort barnebarn kommer på besøk inne hos mor og far, får han panikk i blikket og stikker mot verandadøra for å bli sluppet ut. Unger er ensbetydende med bråkete, høye lyder og DET liker han ikke. Topsy derimot, som er født inne blant folk og har vokst opp med håndtering av både barn og voksne fra før hun åpnet øynene, har ikke noe av denne vaktsomheten i seg. Hun er langt mer tillitsfull i så måte. 

Misforstå meg rett - det finnes ikke mer kosete katt enn Cæsar, hvis du er voksen og enda bedre hvis du har et kroppsspråk som tilsier at du ikke liker katter så godt..! Tanten min, for eksempel, er ikke noe kattemenneske. Dette tar Cæsar som en real utfordring og ser seg nødt til å prøve å overbevise henne om katters fortreffelighet hver gang hun og onkel er på besøk. Du kan banne på at det er i hennes fang han skal ligge når de er her, og han tar veldig vanskelig hint om at han er uvelkommen, da. 

Det skal også sies at Cæsar ikke var, eller er, spesielt begeistret for at Topsy er kommet til gards. Hun har nok fått dugelig juling, og har lært seg å unngå ham så godt hun kan. Utrolig hvor territoriehevdende katter kan være. Det må jo sies å være en fordel at de har slått rot i hver sin husholdning her på gården. Hvis ikke, ville det vært lite husfred her, tror jeg! Utendørs holder de seg nok til hver sine områder der også, eller Topsy prøver i alle fall å unngå å terge på seg Cæsar. Hun har mer enn nok med bokstavelig å leke "hund og katt" med Tussi utendørs. De to har nemlig også samme avtale som Cæsar og Tussi innendørs, men ute er det fritt fram for kattejakt. Det verste er at Topsy er langt smartere enn Tussi og til tider der det ut som det snarere er "kattens lek med hunden" enn motsatt.  Moro er det i alle fall med disse dyrene! 





Follow on Bloglovin

3 kommentarer :

  1. For en utrolig staselig kar Cæsar er!

    SvarSlett
  2. Fiine pusen!

    Setter så umåtelig pris på alle de fine kommentarene du har lagt igjen hos meg. Jeg får dessverre ikke kommentert så ofte lenger, det er den tida vet du. Men jeg skal slutte å unnskylde meg, for nå skal jeg nyte tiden jeg har og oppdatere meg på dine sprell :)

    Fiin søndagskveld!
    klemklem
    -Maia

    SvarSlett
  3. Vilka HÄRLIGA kattbilder du bjuder på:) din blogg är så mysig.

    Om du gillar inredning och mode kan du kolla in min blogg:)

    Ha en skön sommarvecka

    LOVE Maria från inredningsvis.se
    (sverige)

    SvarSlett

Veldig koselig om du legger igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...